Kinderconcert De Gelaarsde Kat in de St. Jan te Roosendaal

Op 22 mei vond in de St. Jan in Roosendaal het kinderconcert 'De Gelaarsde Kat' plaats. Dit was georganiseerd door Muziekvereniging Roosendaal in samenwerking met de Orde van Tongerlo en Studio Sisa. De Orde van Tongerlo is een serviceclub die onder andere als doel heeft om jeugd op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met cultuur en theater. Dat doel werd ruimschoots gehaald. Meer dan 250 kinderen waren aanwezig om de Muziekvereniging en Malou van Rede van Studio Sisa te zien schitteren.

Na de opening door Erik Jansen (voorzitter van de Orde van Tongerlo) betrad Luc van Gaans het podium. De dirigent van deze middag was zijn orkest kwijt. Al snel wist hij de kinderen te enthousiasmeren en klonk er een massaal 'ORKEEEESSTTT' door de St. Jan. Aan deze oproep werd gehoor gegeven door de muzikanten van het Opleidingsorkest en de Concertharmonie. Uit alle hoeken kwamen zij tevoorschijn en liepen door de massa heen naar het podium. Gelijk daarop werd Jungle Book ingezet, waarna verteller Malou van Rede het podium betrad. Ze nam plaats op de grote voorleesstoel uit de Bibliotheek van Nu, die speciaal voor deze gelegenheid tevoorschijn gehaald was. Zo was ze duidelijk zichtbaar.
Toen Malou met het verhaal startte werden de 250 kinderen en 800 overige bezoekers muisstil en luisterden vol aandacht naar het verhaal. De muzikanten zaten op het puntje van hun stoel om een zo goed mogelijke uitvoering van het toch wel lastige muziekstuk te maken. Voor dit concert hadden twaalf jeugdige muzikanten van het Opleidingsorkest zich aangemeld om als stagiairs mee te doen met de Concertharmonie, waardoor vanmiddag met een complete bezetting werd gespeeld.
Korte stukken tekst van het sprookje 'De Gelaarsde Kat' werden afgewisseld met muziek en toneel. Het toneel was achter het orkest in een grote schilderijlijst te zien, wat samen met het tabernakel van de St. Jan op de achtergrond schitterende plaatjes opleverde.

Na het twintig minuten durend verhaal waarbij de kinderen erg goed bleven luisteren en zitten, volgde er een groot applaus. Daarna was het tijd om lekker te dansen op muziek van 'Willy Wonka en de chocoladefabriek'. Hierbij kwamen twee heuse Oempa Loempa's het podium op om samen de Oempa Loempa dans uit te voeren. De muzikanten hadden solidair ook de bretels gekruist aangedaan. Hierna volgde een uitvoering van 'Laat het los', het overbekende nummer uit de film 'Frozen'. Vijf zangers van Studio Sisa hadden zich hiervoor omgetoverd tot de vijf hoofdpersonen van de film. Britt (als Elsa) zong de solostem en de kinderen in de zaal zongen hard mee.
Tenslotte was het tijd voor de polonaise op de tonen van het Vliegerlied, dat ook voor het orkest een muzikale ontlading was.

Afsluitend bedankte de voorzitter van Muziekvereniging Roosendaal Merijn Backx iedereen. Hij maakte ook van de gelegenheid gebruik om Muziek ABC te promoten, een samenspelactiviteit voor kinderen tussen zes en negen jaar zonder instrumentervaring. Na afloop konden de aanwezige kinderen nog volop proberen te spelen op allerlei muziekinstrumenten. Laten we hopen dat er veel hiervan zo enthousiast zijn geworden dat ze na de zomer ook echt starten met Muziek ABC van Muziekvereniging Roosendaal.

IMG_3979 IMG_3979
IMG_4007 IMG_4007